10 січня 2024 року Верховна Рада прийняла у першому читанні урядовий законопроєкт "Про доброчесне лобіювання" № 10337. Єврокомісія визначила ухвалення закону про лобізм однією з передумов для початку переговорів про вступ України до ЄС, однак у внесеному урядом вигляді цей законопроєкт лише віддаляє нас від європейських цінностей і прямо загрожує свободі, демократії та конституційним правам в Україні.
В редакції першого читання цей проєкт не лише не зменшить олігархічні та недоброчесні впливи на прийняття рішень органами влади, але й посилить закритість влади, дозволить тиснути на будь-яких «незручних» громадян чи організації громадянського суспільства, які критикуватимуть владу, вимагатимуть реформ або змін у публічній політиці.
Такі громадяни чи організації будуть зобов’язані реєструватися як «лобісти» під загрозою штрафів, як «іноагенти» у путінській Росії. Тобто буде створена система тиску влади на громадянське суспільство. За участь у круглому столі, направленні пропозицій до законодавства, громадську експертизу чи зустріч з посадовцем людей переслідуватимуть як за «незаконне лобіювання».
Усі ключові пропозиції представників громадських організацій, що входили до складу с робочої групи з підготовки законопроєкту до другого читання, створеної парламентським комітетом з питань правової політики, проігноровані. Доопрацьована редакція проєкту закону й надалі дозволяє переслідувати громадян чи громадські організації за критику чи пропозиції до законодавства під приводом відстоювання ними своїх "комерційних інтересів". Останні сформульовано нечітко — будь-яка пожертва на підтримку організації для адвокатування антикорупційних, політичних чи інших реформ може вважатись її "комерційним інтересом".
Існує ризик, що комітет і загалом парламент можуть ухвалити в цілому законопроєкт №10337 у редакції, яка дозволить владі вважати будь-яких активних громадян і громадські об’єднання лобістами, вимагати звітування за кожну зустріч, дзвінок, пресконферецію та інші "лобістські" заходи, штрафувати й публічно дискредитувати в очах суспільства. Тобто не громадяни контролюватимуть владу, а влада контролюватиме громадян і каратиме їх за їхню громадську активність.
В нинішніх українських реаліях, коли в умовах воєнного стану конституційні права і так обмежено, органи влади працюють непрозоро, а громадські активісти, журналісти, підприємці дедалі частіше стають об'єктом переслідувань та залякування у зв'язку зі своєю професійною діяльністю, такий закон звужуватиме простір для громадянського суспільства.
Відтак, цей проєкт потребує серйозних — а не косметичних — змін, які мають сприйматися не лише Європейським Союзом та українською владою, але й українським суспільством.
Без таких системних змін цей проєкт є неприйнятним і лише зашкодить європейському поступу України.
Ми дякуємо десяткам народних депутатів з різних фракцій і груп за підтримку і подання розроблених експертами громадських організацій поправок, які дозволять зняти ключові загрози законопроєкту.
У зв'язку з цим закликаємо Комітет з питань правової політики, всіх народних депутатів України при розгляді проєкту №10337 в другому читанні врахувати ці поправки, насамперед:
- чітко передбачити, що дія закону про лобіювання не поширюється на здійснення та захист громадянами прав і свобод, гарантованих Конституцією та законами України, і на діяльність неприбуткових організацій та неприбуткових установ, у тому числі громадських об'єднань.
Закликаємо залучити до аналізу й підготовки до другого читання законопроєкту представників бізнес-асоціацій, галузевих об'єднань підприємств, а також представників європейських організацій в Україні, експертів ЄС у сфері лобіювання.
Закликаємо інституції громадянського суспільства і всіх свідомих громадян підтримати нашу позицію.
- Центр прав людини ZMINA
- Лабораторія законодавчих ініціатив
- Рух “Простір свободи”
- Український незалежний центр політичних досліджень
- Українська Гельсінська спілка з прав людини
- ІСАР “Єднання”
- Інститут масової інформації
- Центр протидії корупції
- ГО “UKRAINEPRIDE”
- Регіональний центр прав людини
- Мережа захисту національних інтересів АНТС
- Інкубатор демократичних ініціатив
- ГО “Центр “Соціальна Дія”
- ГО “Центр демократії та верховенства права” (ЦЕДЕМ)
- ГО “Інститут соціально-економічної трансформації”
- Фундація DEJURE
- ГО “Донбас СОС”
- Центр політико-правових реформ
- ГО “Інсайт”
- ГО “Правозахисний ЛГБТ Центр “Наш світ”
- ГО «Антикорупційний штаб»
- ГО “Платформа прав людини”
- ГО “Міжнародне товариство прав людини - Українська секція”
- ГО “Український інститут з прав людини”
- БФ “Гендер Зед”
- ГС “Освітній дім прав людини - Чернігів”
- Міжнародний благодійний фонд “Карітас України”
- ГО “КРИМСОС”
- ГО “Харківський антикорупційний центр”
- ГО “Незалежні”
- ВГО “Асоціація сприяння самоорганізації населення”
- ГО “Центр громадянського представництва “Життя””
- ГО “Нуль відходів Львів”
- ГО “Центр Доброчин”
- ГО “Чернігівський Центр Прав Людини”
- ГО “Центр спільного розвитку “Дієва громада”
- БФ «Агенція розвитку майбутнього»
- ГО “Нова Дружківка”
- ГО “Всеукраїнська ліга правників проти корупції”
- ГО «Херсонський обласний центр «Успішна жінка»
- ГС “Громадський Контроль Діє”
- ГО “Кременчуцький антикорупційний центр”
- ГО “Імпакт центр СХІД.ЮА”
- Громадянська Платформа Нова Країна
- ГО “ВГО “Інститут Республіка”
- ГО “Центр розвитку громад”, Харків
- Хмільницька районна громадська організація “ПРАВО”
- БО “БФ “Новий університет”
- Центр досліджень визвольного руху
- Всеукраїнський демократичний форум
- МБФ Українська фундація громадського здоров’я
- ГО “Детектор медіа”
- ГО “Народний захист”
- ГО “Проти Корупції”
- ГО “ПРОЛІСОК-БЕРДЯНСЬК”
- БФ "МІЖНАРОДНА ФУНДАЦІЯ РОЗВИТКУ"
- БО “МФ Любисток”
- ГО “Жіночий Антикорупційний Рух”
- ГО “Одеський інститут соціальних технологій”
- ГО “Українська Волонтерська Служба”
- Громадянський рух “Відсіч”
- ГО “Український світ”
- Діксі Груп
- Комітет виборців України
Только зарегистрированные пользователи могут оставить комментарий