Всеукраїнська ініціатива «Активна Громада» у партнерстві з дослідницькою компанією Active Group провели серію фокус-груп з:
- внутрішньо переміщеними особами;
- активістами й волонтерами.
- місцевим населенням.
Цього разу темою дослідження було: “Перспективи розвитку волонтерського руху в контексті проблем ВПО”.
Дослідження проходило в кількох містах України. А саме: в Одесі, Дніпрі, Житомирі, Здовбиці Рівненської області, Староушицькій ТГ Хмельницької області та в Середино-Будській ТГ Сумської області.
Позитивні зміни ситуацій у містах за останній місяць:
- зникла розгубленість серед людей, яка була після 24 лютого. Налагодилась організація роботи хабів для ВПО;
- зникли черги до органів влади та черги за гуманітарною допомогою;
- ВПО адаптуються до нових умов. Збільшується взаємодопомога між ВПО та місцевими мешканцями, що покращує готовність людей до співпраці та знижує можливості виникнення конфліктів;
- помітне покращення роботи фондів та благодійних організацій, все стало більш системним;
- налагодження логістики та координації серед волонтерів. Вони стають більш організованими та більш ефективними;
- покращення умов у шелтерах для переселенців. Робляться ремонти та з'являється побутова техніка;
- покращення забезпечення харчування: називались відкриття нових точок з гарячою їжею, поява нових продуктів та те, що продуктів вистачає дійсно на всіх;
- ВПО почали знаходити роботу, що підвищило їх впевненість у завтрашньому дні та можливості самореалізації;
- покращення підтримки дітей-переселенців: проводиться більше заходів, куди зі спокійною душею можна відвести дитину.

Негативні зміни ситуацій у містах за останній місяць.
Негатив в основному полягає у загостренні та накопиченні проблем, які називали ВПО в попередніх дослідженнях. А саме:
- збільшення населення, дискомфорт від великої кількості людей;
- зменшення чи погіршення гуманітарної допомоги там, де немає чіткої організації;
- збільшення тривожності та психологічних проблем, зменшення стабільності;
- погіршення стосунків між людьми у чергах через те, що не кожен зможе отримати гуманітарну допомогу;
- невизначеність, що стосується майже всіх аспектів (житло, робота, скасування виплат та зменшення гуманітарної допомоги);
- зменшення кількості людей, які готові піти волонтерити. Усе менше людей надають житло, речі та харчові продукти;
- погіршення економічної ситуації: підвищення цін та курсу валюти, зменшення заробітної плати.

З початком війни в українців зник комплекс меншовартості та з'явилося усвідомлення, що нам необхідно добряче працювати заради нашої Перемоги. То ж заради чого люди стають волонтерами?
Перш за все — патріотичні мотиви: бажання наблизити нашу перемогу, підтримати українську армію, відчуття обов'язку допомагати іншим у такий час. Також лунали претензії до людей, які не займаються волонтерство у такий скрутний час;
За рахунок волонтерства у людей виникає відчуття, що вони кращі, виникає гордість за самих себе та мотивація робити щось далі. А в інших є приклад на кого подивитись та з'являються мотиви приєднання до більшості.
Також люди волонтерять, аби не вигоріти. Для цього необхідні колективні командотворчі заходи.

Причини припинення волонтерства
Більшість можна звести до вигорання або ж до фінансових труднощів. Це — вигорання, втома, розчарування в людях та переоцінка своїх можливостей.
Але здебільшого ці люди з часом все одно повертаються до волонтерства.
Не так часто покидають волонтерство через зміну роботи, місця проживання, сімейні обставини та брак часу.
Як переконати людей долучитися до волонтерства?
Тут також відіграють роль патріотичні мотиви. Волонтерство — це як спосіб віддячити нашим захисниками та небайдужим людям в новому місті.
Також ці мотиви є матеріалістичними, хоч і називались вони не так часто, як патріотичні. Наприклад, отримання досвіду, спосіб самореалізації, можливість подорожувати та пошук нового кола друзів в незнайомому місті.

Способи технічно залучити людей до волонтерства:
запрошення робити конкретні справи: щось відвезти, розвантажити, перебрати…
проведення навчання для волонтерів, головне — акцентувати наскільки ж нині волонтерство є важливим;
прохання розповсюдити певну інформацію;
заохочення інших власним прикладом. Так, спостерігаючи у людини виникне питання в голові: “А чим я гірший?”
Залучати можна через знайомих, через акції від громадських організацій та розповсюдження інформації у соцмережах.
Лунало багато пропозицій щодо залучення через заклади освіти, щоб вчителі пропонували волонтерити дітям. Також необхідно проводити уроки
“патріотичного виховання”.
Які необхідні зміни в країні?
- Чітке визначення терміну “волонтер”, щоб люди розуміли це слово однаково. Люди мають розуміти, що волонтери не тільки роздають, а й отримують.
- Є бажання впевненості та передбачуваності, адже сьогодні волонтерський хаб може існувати, а завтра — ні.
- Завоювати довіру людей. Недовіра виникає через чутки або окремі випадки, коли волонтери крадуть допомогу, яка потім опиняється на прилавках магазинів. Варіантом виходу з цієї ситуації є верифікація волонтера, яку б підтверджувала певна структура. А також надавала певні гарантії, що кошти або речі, які він збирає підуть саме туди, куди він обіцяє.
- Збільшення фінансування волонтерів. Люди вважають, що необхідно компенсувати витрати волонтерів на паливо, комунальні послуги тощо.
- Зменшення бюрократичних бар'єрів. Йдеться про вивезення вантажів через кордон, оформлення документів на приміщення для роботи, доступ до інформаційних ресурсів.
- Створення єдиної інформаційної системи, щоб нею користувались не тільки люди, а й громадські організації для координації. Система, де були б розміщені різноманітні можливості для волонтерів.
- Є запит на пропаганду волонтерства, а також людських якостей, які забезпечують волонтерство. Необхідно висвітлювати волонтерську діяльність через ЗМІ та створювати пряму рекламу.
- Серед людей помітне бажання зробити волонтерство частиною культури. Необхідно проводити більше культурних заходів, які були б пов'язані з волонтерством.
- Створення та поширення методичок/лекцій/фільмів/подкастів з волонтерства.
Джерела змін для розвитку волонтерства:
- стати самому ініціатором змін, змінити свої погляди, брати участь у суспільній діяльності та створювати волонтерські організації;
- підтримка виготовлення агітматеріалів, що пропагують волонтерство;
- змінення інформаційної політики в бік підтримки волонтерських рухів.


Висновки
Все ж таки позитивних змін серед волонтерства спостерігається більше, аніж негативних. Люди сприймають волонтерство як свій обов'язок, оскільки не можуть просто так сидіти без діла, поки наші захисники боронять нас та нашу країну.
Під час інформаційних робіт необхідно наголошувати, наскільки волонтерство є суспільно корисним, чому саме зараз необхідно долучатися до цієї справи. Зараз нашим найголовнішим завданням є максимальне заохотити українців допомагати нашій державі.
Волонтери відчувають гордість за те, чим займаються, відчувають себе певною мірою самореалізованими та потрібними Україні. Це надзвичайно мотивує допомагати й далі, залучати нових людей та привернути увагу інших країн, які також цілком можуть допомагати нам.
Відеопрезентація дослідження доступна за посиланням.
Повну презентацію дивіться тут.
Скорочену презентацію дивіться тут.
Над дослідженням працювали Олександра Гліжинська, Андрій Єременко, Ірина Макарова та Олександр Позній
Авторка матеріалу: Єлизавета Оглобля, комунікаційна менеджерка ВІ «Активна Громада»





Увійти за допомоги Google