Вітаємо на порталі Активної Громади! Увага, портал працює у тестовому режимі. Повідомляйте нам про помилку на сайті. Детальніше
Історія успіху
30 Січня 2024

Ініціативна група освітян Ужгорода була ініційована для вирішення проблеми підтримки освітян міста та з числа ВПО в умовах війни, пошуку стратегій відновлення української освіти, емоційної та ментальної підтримки, які надихатимуть на нові освітні амбітні мрії, активної участі в загальноміських та всеукраїнських проєктах та заходах, створення прогресивної вчительської спільноти та середовища, в якому педагоги та педагогині зможуть здобути необхідні вміння, аби реалізувати власні ідеї. 

230

Головною метою було створення умов для реалізації і розвитку потенціалу прогресивної вчительської спільноти, підвищення рівня її конкурентоспроможності в інтересах інноваційних перетворень міста, підтримки та розвитку емоційного інтелекту, ментальна підтримка освітян, підтримка вчителів ВПО та інтеграція їх знань та досвіду в Ужгороді. 

Ініціатива є важливою, тому що розширила ініціативну групу освітян для вирішення актуальних освітніх проблем у місті та області і посприяла налагодженню діалогу та взаємодії між органами влади й громадянами навколо актуальних проблем освіти міста та області і сприяла інформуванню ініціативної групи про можливості та нові методи у їх роботі.

Ідея нашої ініціативи з’явилася влітку 2023 року, коли лідерки двох організацій «Освітній центр «Інсайдер» та ГО «НОВІ» сходили на каву і задумалися: як нам, освітянам, віднайти ресурси, які надихатимуть на нові освітні мрії? Як реалізувати власні ідеї в школі? Як підвищити свою впевненість? За чашкою гарячого напою в затишній кав’ярні поділилися наболілим, зокрема, як важливо приділяти увагу ментальному здоров’ю, а також мати однодумців, котрі надихатимуть на нові звершення. Дивлячись на досвід освітян з інших міст, виникло бажання організувати в Ужгороді щось таке, що б надихнуло та підтримало у важкі воєнні часи. Як вчителям додати впевненості? Як рухатися далі в цей важкий період? В Ужгороді є різні ініціативні групи – волонтерські, об’єднання бізнесменів, просто жінки, котрі збираються для спілкування, однак у сфері освіти відсутня така діяльність. Тому і наважилися зробити перший крок – запросити однодумців і в затишній атмосфері поговорити про наболіле. Запросити тих, хто на одній хвилі, хто не цілком вигорів емоційно. Відповідно вирішили один раз в місяць організовувати освітні бранчі. Перший такий бранч організували на початку вересня під гаслом «Розслабся, ти не в школі». До нього долучилося близько 15 учасників та учасниць. Ця зустріч стала початком створення прогресивної вчительської спільноти та середовища, в якому можна знайти однодумців та набути новий досвід. 

«Якісна освіта залежить від умотивованих освітян» - таким був лейтмотив зустрічі. Ідею підтримала і регіональна координаторка ВІ «Активна громада» в Закарпатській області Мелеганич Ганна Ігорівна, котра запропонувала подати заявку на конкурс від ВІ «Активна громада» для підтримки наступних освітніх заходів. 

До ініціативи виходять троє людей: Вікторія Биркович (співзасновниця ГО «НОВІ», ТОП 5 кращих вчителів України), Марія Симкович (керівник ГО «Освітній центр «Інсайдер», засновниця школи додаткової освіти Caritas School), Тетяна Когутич (вчителька англійської мови, співзасновниця ГО «Освітній центр «Інсайдер»). Координаторка проєкту – Марія Симкович. 

Цілями проекту є:

  • підтримка освітян міста та з числа ВПО в умовах війни;
  • пошук стратегій відновлення української освіти;
  • емоційна та ментальна підтримка, які надихатимуть на нові освітні амбітні мрії, активну участь в загальноміських та всеукраїнських проєктах та заходах;
  • створення прогресивної вчительської спільноти та середовища, в якому педагоги та педагогині зможуть здобути необхідних вміння, аби реалізувати власні ідеї.

Методи:

  • розширення ініціативної групи освітян для вирішення актуальних освітніх проблем у місті та області проєкту;
  • налагодження діалогу та взаємодії між органами влади громадянами
  • навколо актуальних проблем освіти міста та області проєкту;
  • інформування ініціативної групи про можливості та нові методи у їх роботі;

Проєкт складався з таких етапів:

1. Планування. На цьому етапі команда працювала над складанням плану, який повинен був включати організацію та проведення двох бранчів, двох семінарів та круглого столу з підписанням меморандуму про співпрацю. 

2. Етап підготовки. На цьому етапі команда шукала приміщення для проведення заходів, обдумовувала сценарій проведення бранчів. Тетяна Когутич створила реєстрацію в гугл-формі, Марія Симкович створила афіші та написала анонс на сторінці в соціальній мережі «Фейсбук». Також Марія Симкович зайнялася організацією семінару, пошуком тренерок та розробкою тематики. 

3. Етап реалізації. На цьому етапі команда почала реалізовувати заходи. Перший бранч показав, що невимушена атмосфера та гасло «Розслабся, ти не в школі!» сприяли дружньому спілкуванню і допомогли прогресивним освітянам познайомитися та обмінятися досвідом. До бранчів долучилося широке коло освітян - представники управління освіти Холмівської громади, засновники та представники Центру розвитку дiтей «Я Сям», вищої, середньої, формальної та неформальної освіти, громадські активісти, провайдери освіти дорослих та ін. Аби бути дотичним до освітніх змін спільно обговорили наступні кроки, а це - консолідуватися та з підтримкою органів місцевого самоврядування, громадських організацій планувати спільні майбутні заходи. До кожного неступного заходу долучалося все більше учасників, що показало, що ідея дуже хороша і потрібна. 

Перший захід- Другий освітній BRUNCH відбувся 23 листопада. Різні, такі близькі історії від освітян дали відчуття, що ти не сам, що моменти зневіри чи емоційного вигорання час від часу накривають кожного і кожну. Але головне не здаватися та вірити в себе. Cпіворганізаторка заходу Вікторія Бирковичзвернула увагу всіх на загальну мету, яку ми ставили перед початком організації таких заходів, а це - зібрати однодумців, підтримати вчителів міста та допомогти кожному та кожній знайти ресурси, які надихатимуть на нові амбітні освітні мрії.Модераторка та співорганізаторка зустрічі Марія Симкович узагальнила думки присутніх. Аби мінімізувати факапи та перетворити їх в мотивацію, необхідно слухатись свого серця, вчитися самому і від дітей, не боятися помилок, уміти викрутитися з будь-якої ситуації, завжди мріяти, пам’ятати про себе та своє здоров’я, дозволяти собі не контролювати все на світі та ставитися до промахів з почуттям гумору. Тільки так можна досягнути успіху. Також питання дискусії переросли в проблематику та тематику наступної зустрічі, а це – питання булінгу в дорослому колективі. Тож слідкуйте за нашими анонсами. 

30 листопада ми провели перший тренінг із циклу семінарів «Спілкування та співпраця». Приємно, що участь взяли освітяни не тільки Ужгорода, але й інших громад, та навіть областей України. Разом з тренерками-фасилітаторками Олесею Рацюк та Мар’яною Тріфан спробували розібратися в базових поняттях що таке навички, ключові та наскрізні вміння та компетенції. Вчителі мали змогу оцінити власні уміння спілкуватися та співпрацювати. Як результат – змотивували один одного та обговорили спільні проблеми розвитку професійної взаємодії. 

12 грудня втретє провели освітній Brunch, який зібрав небайдужих освітян з різних установ та закладів освіти Ужгорода. Традиційно, у невимушеній атмосфері за чашкою кави та чаю спілкувалися, ділилися досвідом та шукали шляхи вирішення проблеми булінгу. Окреслили три ключові аспекти: цькування з участю дітей, цькування дорослих дорослими та булінг батьків та учнів по відношенню до педагогів та навпаки.

Захід фасилітувала Марія Симкович, котра запропонувала поділитися власним досвідом та розробити кейси протидії цькуванню.

14 грудня провели другий тренінг із циклу семінарів «Спілкування та співпраця». Цього разу увагу закцентували на співпраці як одному з ключових умінь 21 сторіччя. На початку семінару педагоги мали змогу представити свій робочий день і проаналізувати різні форми спілкування та використані стратегії (суперництво, співробітництво чи компроміс). 

Далі тренерка-фасилітаторка олеся рацюк ознайомила учасників з різними формами співпраці, які, залежно від того, як саме учасники спілкування взаємодіють між собою, умовно поділяються на кілька типів. Такі типи називаються топологіями. Освітяни у групах на практиці змоделювали кілька педагогічних ситуацій з топологіями «зірка», «ланцюг» та «мережа». 

Цікавим для учасників тренінгу стало й ознайомлення з множинним інтелектом. Адже, визначивши тип інтелекту учня/учениці, вчителі можуть допомогти йому/їй максимально розвинути потенціал. Академічна успішність, безсумнівно, важлива, але настільки ж важливі і схильності дитини до малювання, музики, танців, підприємницької діяльності тощо. За активну участь в роботі семінарів учасники були відзначені сертифікатами. 

Під час реалізації проекту ми зіштовхнулися з тим, що через життєві обставини (хвороба та виїзд закордон двох учасниць ініціативної групи) не змогли реалізувати останній захід – круглий стіл з підписанням меморандуму, а одна учасниця не змогла самостійно вирішити всі питання.  

Центр освіти My School: «Наше майбутнє в освіті наших дітей», - те, що об’єднує спільноту освітян Ужгорода. Завдяки активній позиції Освітнього центру «Інсайдер» в нашому місті вже традиційним став Освітній Brunch. Для керівників та вчителів My School це чудова можливість у невимушеній атмосфері затишного кафетерію обговорити з колегами з інших освітніх закладів ряд спільних проблем, обмінятися досвідом та налагодити професійну взаємодію. Спільні зустрічі освітян - це завжди нові знання та цікаві інсайти, можливість налагоджувати співпрацю та творити освіту майбутнього». 

Людмила Федьо, заступниця директора з виховної роботи Ужгородського мистецького ліцею «Перспектива»: «Плідна участь на семінарах залишила багато позитивних вражень. Сподобались своєю інформативністю, актуальністю та важливістю. РЕСПЕКТ чудовим спікерам Марії Симкович , Олесі Рацюк та організаторам заходів.P.S Нам так ДОБРЕ РАЗОМ!».

Ростислав Перехожук, мандрівний вчитель STEM-освіти, м. Київ: «УЖГОРОДЕ, приходь на третій "освітній бранч"! Вже цього вівторка в затишному колі освітян за філіжанкою кави будемо говорити на важливу тему: "Булінг в освітньому колективі"! БЕЗ ЖОДНИХ СПІКЕРІВ, лише власний досвід! Впевнений, що Вам є чим поділитись! Тож, давайте! Я приїхав з Києва в Ужгород на декілька днів, але теж буду, як і був на другому "освітньому бранчі" в листопаді! Мої інсайти з другого бранча за посиланням. В Києві часто відвідую такі зустрічі і сам знаю, як нам зараз не вистачає живого спілкування, щоб просто побути зі своїми, випити кави та обійнятись! А тут просто ідеальна можливість!».

Наша діяльність привела до таких результатів:

  • розширилася ініціативна група освітян;
  • створено групу в Телеграм з 40 активними вчителям. До групи долучаються постійно нові учасники;
  • освітяни знайшли однодумців з різних закладів міста та області;
  • до заходів долучилися освітяни ВПО, які працюють дистанційно і не мали кола професійного спілкування;
  • налагодилася співпраця між приватними та державними закладами освіти, яка буде закріплена в підписаному меморандумі про співпрацю;
  • створена команда освітян, які оволоділи навичками спілкування та командної роботи.

Під час реалізації проекту було отримано урок командної роботи, який навчив тому, що бувають форс-мажори, коли вся робота перекладається на одного координатора. Ініціативна група, яка взялася за роботу залишилася у складі однієї людини, однак вона розширилася спільнотою інших вчителів. Планується продовжувати організовувати бранчі (1-2 рази у місяць) та семінари на теми, близькі освітянам. Також із складу учасників було запропоновано обмінюватися досвідом – взаємовідвідувати заклади і уроки. Також заплановані навчальні екскурсії з ретритами, які поєднуватимуть навчання та відпочинок.  

Проект дав поштовх до початку змін в освіті Ужгорода. Створена ініціативна активна група освітян, яка постійно розширюється новими учасниками. Неформальні зустрічі спряють обміну досвідом, генерації нових ідей, створенню середовища для розвитку професійних компетентностей, інтеграції освітян з числа ВПО.

Довідка. Стаття написана за результатами діяльності ініціативної групи "Ініціативна група освітян Ужгорода" в рамках підтримки адвокаційних кампаній ініціативних груп Всеукраїнською ініціативою "Активна Громада по проєкту "Активна Громада: Право вибору", який реалізовується завдяки підтримці Національного Демократичного Інституту (NDI) та Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягнути добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.

Коментарі

Тільки зареєстровані користувачі можуть залишити коментар