Вітаємо на порталі Активної Громади! Увага, портал працює у тестовому режимі. Повідомляйте нам про помилку на сайті. Детальніше
Історія успіху
30 Січня 2024

Критичне ставлення, фактчекінг та дозування соціальних мереж: як розвивати медіасферу у регіонах, боротися з фейками та дотримуватися інформаційної гігієни.


180

Медіа ініціатива – це невеличкий, затишний куточок на YouTube, де богуславські активісти діляться свіжими та цікавими інтерв'ю та подкастами на найбільш різноманітні теми. Це і розмови про війну та військових, навчання та психологію, музику та театр, а також важливі питання громадської діяльності, волонтерства, бізнесу та економіки. Гості "за кадром" — експерти у своїх сферах, які діляться досвідом та розкривають всі найцікавіші аспекти своєї діяльності. Цей проєкт розпочався рік тому і за ним стоїть велике бажання не лише розширювати медіапростір, але і створювати високоякісний та захопливий український контент. А серед такого контенту – абсолютно немає місця фейкам, брехні, дезінформації та популізму, яким, часом зловживають некомпетентні медіа та блогери і, звісно ж, великі дози такого українське суспільство отримує внаслідок інформаційної війни та російської пропаганди. 

Саме так у команди й з’явилась нова ідея – у легкій та доступній формі навчати людей медіаграмотності та прищеплювати звичку до інформаційної гігієни. 

У сучасному світі, охопленому розмаїттям медійних платформ та інформаційних джерел, питання інформаційної гігієни та медіаграмотності стає надзвичайно актуальним, особливо в умовах повномасштабної війни. Війна – не лише фізична небезпека, фронт та зброя, але і місце для інформаційних битв, де мета ворога – не лише перемога на полі бою, а й безпосередній вплив на думку та світогляд суспільства й окремих людей.

Вже, певно, загально відомим фактом є те, що одна з ключових складових інформаційної гігієни – здатність аналізувати та фільтрувати інформацію. Особливо в умовах масових фейкових атак, дезінформації та цілеспрямованих ІПСО ворога. Крім того, така гігієна – це не лише про безпеку, але і про можливість мінімізувати негативний вплив незліченних потоків інформації на психічне та фізичне здоров'я, а також соціальний добробут суспільства. Водночас медіаграмотність насамперед проявляється у здатності розрізняти об'єктивні факти від маніпуляцій та пропаганди.

Розуміючи актуальність та важливість даної теми, навколо неї зібралися однодумці, які й розробили ідею проєкту та взялися її втілювати. В основі команди – колектив проєкту [НЕ] Диванний подкаст. Втім на етапі роботи над ініціативою, до неї долучилися й інші активісти – в тому числі студенти Богуславського гуманітарного фахового коледжу імені І.С. Нечуя-Левицького та працівники місцевої радіостанції ”Богуслав-FM”, в ефірі якої теж транслювалися програми. Про них детальніше ми розкажемо далі. Ролі у команді були розподілені доволі чітко. Це, своєю чергою, і допомогло зробити процес реалізації проєкту злагодженим, поступовим та ефективним.  

Команда проєкту об'єднала ентузіастів і експертів у своїй сфері: автори та редактори програм, диктори, режисер монтажу. А до моніторингу фейків, у спростуванні яких і полягала програма «Ворожі побрехеньки» долучалися всі охочі. 

Проєкт з медіаграмотності команда розподілила на логічні та різні за формою частини. Насамперед домовилися про співпрацю з місцевою радіостанцією «Богуслав-FM». І перше, що зробили у цій взаємодії – це провели опитування серед підписників ТГ-каналу радіостанції щодо того, як читачі та слухачі у Богуславі сприймають новини та споживають інформацію. З його результатами ви можете ознайомитись тут. 

Наступним і важливим етапом у проєкті були програми «Ворожі побрехеньки». Випуски транслювалися, як в ефірі радіостанції «Богуслав-FM», так і на YouTube-каналі громадської організації «Буслав Січ». Суть програм полягала у спростуванні російських фейків і вкидів. За основу бралися ТОП-3 фейки кожного тижня, а потім, за допомогою вагомих аргументів ці фейки розбивалися вщент. І це виявилось дуже важливим, адже доволі часто фейкову інформацію у неперевірених джерелах сприймають, як істину. Особливо ворог маніпулює на темі війни та соціально важливих для суспільства подій і речей – як от, приміром, військові накази, телефонні шахрайства, ялинки на сотні тисяч гривень та монумент Байдену у столиці України. Також всі ці програми публікували на сторінці ВІ “Активна Громада” у Фейсбуці та поширювалися у місцевих пабліках для якомога більшого охоплення людей. Крім того, до таких дописів команда додавала ще і різні цікавинки, як от результати опитування місцевого населення, або медіа, які транслюють перевірену та вірогідну інформацію.

Кінцевим, втім, одним із найважливіших складових проєкту було проведення тренінгу «Make Podcast & Stop Fake». Для цього підготували якісну програму, а під час самого заходу обговорювали, звідки люди споживають інформацію та як правильно її фільтрувати, вчились розмежовувати фейки, ІПСО та дезінформацію, складали перелік інформаційних ресурсів та популярних медіа, яким можна довіряти, а на практичних вправах перевіряли, як емоції й вплив суспільної думки впливають на сприйняття певної інформації та на висновки, які ми для себе робимо. І, звичайно ж, озброювалися знаннями про те, як розпізнати фейки і як з ними боротися. 

В цілому, контент, який команда створювала для програми “Ворожі побрехеньки” мав хороші відгуки серед слухачів та дійсно приносив користь, адже навіть під час підготовки до програм команда щоразу сама покращувала свої навички фактчекінгу, розбиралась у фейках і ці знання несла, як мінімум, у своє коло спілкування. 

Для самої ж ініціативи проєкт став мотивацією розширити формати контенту, які продукує команда. Приміром, окрім подкастів та інтерв’ю, що є базою каналу, з’явилися ідеї створення невеликих програм, на кшталт експлейнерів, а також організація і проведення медіатренінгів та медіашкіл, створення та активне ведення соціальних мереж про діяльність проєкту й розширення команди. 

Наразі, коли інформація – не лише валюта, але й зброя, проєкти з медіаграмотності стають своєрідним щитом у цифровій боротьбі. Особливо, якщо вони спрямовані не лише на розвиток критичного мислення, але й на формування обороноздатності в інформаційній війні, навчаючи розпізнавати дезінформацію та псевдоінформацію, що є необхідним для захисту від маніпуляцій ворога. А відтак, подібні проєкти, без перебільшень, є необхідним елементом національної безпеки. Адже, забезпечують не лише інформаційну обізнаність, але й високий рівень стійкості суспільства перед цифровими загрозами та ворожою пропагандою.

Довідка. Стаття написана за результатами діяльності ініціативної групи "Проєкт [НЕ] Диванний подкаст" в рамках підтримки адвокаційних кампаній ініціативних груп Всеукраїнською ініціативою "Активна Громада по проєкту "Активна Громада: Право вибору", який реалізовується завдяки підтримці Національного Демократичного Інституту (NDI) та Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

Примітка. Місія «Активної Громади»: досягнути добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту «Республіка». Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.










Коментарі

Тільки зареєстровані користувачі можуть залишити коментар